Анонсирован релиз Unity 2.5 – кросс-платформенного инструмента для разработки 3D/2D игр. Впервые разработка игр средствами Unity стала доступна на Mac OS X и Windows платформах.
В новой версии был полностью переработан Редактор (Unity Editor),
улучшено юзабилити (удобство пользования) программы, добавлена
возможность импорта 3ds Max файлов (в дополнение к Maya,
Blender, …), произведен полный редизайн интерфейса, инструменты для
работы с привязками стали более точными и удобными, компиляция шейдеров
проходит в 3 раза быстрее и др.
Новое в Unity 2.5:
В Unity 2.5 добавлена полная поддержка Windows Vista,Windows XP и Mac OS X платформ
Улучшено юзабилити.
Добавлена возможность импорта 3ds Max файлов.
Полный редизайн интерфейса.
Более точные инструменты навигации и привязок.
Полностью настраиваемый Редактор.
Более информативные диалоги.
Графика и шейдеры:
Мультипотоковый скиннинг мэша.
Runtime DXT компрессия.
Поддержка LOD (Level of Detail) для шейдеров.
RenderQueue может быть установлен пер-материально при помощи скрипта.
Оптимизирован рендеринг.
Компиляция шейдеров проходит в 3 раза быстрее.
Добавлены #pragma exclude_renderers и #pragma only_renderers директивы компилятора шейдеров.
Оптимизирован UnityGUI рендеринг.
NVPerfHUD поддерживается в Windows играх.
WEB плеер
Поддержка браузера Google Chrome.
Поддержка браузера Internet Explorer 8.
Более стабильная частота кадров в Windows Web Players.
Редактор
Полностью переписан клиентский интерфейс Asset Server.
Просмотрщик сцены может визуализировать текстуры с повышенным и оптимальным разрешением.
Обновлены библиотеки импорта FBX.
Пользовательские настройки FBX будут уитываться при работе скриптов пост-обработки.
Добавлен режим работы Global для инструментов трансформации.
Окно статистики в виде Game отображает время кадра и количество кадров в секунду.
В "Настройки" добавлена опция "Show Project Wizard when launching".
Программа запоминает предпочитаемый сторонний редактор скриптов/изображений.
В настройки "Ландшафт" добавлена опция "Terrain wind tint color".
Добавлен gizmo для Spring Joint.
Настройка по-умолчанию "Recalculate Normals" отключена в импортере мэша.
Добавлен индикатор прогресса для импорта/экспорта.
Другие улучшения
Application.targetFrameRate - для установки максимального количества кадров в сек.
AnimationClipCurveData воспринимается как переменная.
Улучшения в работе UnityGUI текстовых полей.
На 64-битной версии Windows стало возможно выделять до 4 Гб памяти.
Некоторые изменения в системе лицензирования.
Исправления:
Editor Fixes:
Fixed Character Kerning inspector for custom fonts.
Fix error message when importing Font from a FAT32 filesystem on OS X
Fixed Rotate tool handle location changing with complex hierarchies when it's in Center mode.
Fixed Joints that are connected to themselves.
Fixed Mac vs. PC byte orders in terrain .raw files being swapped.
Mass Place Trees is properly undoable.
Switch texture format to one that has alpha channel when Generate Alpha from Grayscale is enabled.
priority parameter for MenuItem attribute actually works now.
Fixed crash when importing some TrueType fonts.
Error Pause in the console works for script exceptions.
In Cubemap inspector you can create cubemap from skybox images without having to mirror them.
Gizmos.color and Gizmos.matrix are reset before calling any gizmo functions.
Fixed importing progress bar for movies without audio.
Fixed terrain lightmap shaders not working in editor on some old cards (e.g. GeForce 2).
Mesh importer was putting random values into normals and tangents of unused vertices.
Web Player Fixes:
OS X web player correctly clips the game area if it does not fit on screen.
Work
around a bug in Vista + Internet Explorer 8 (RC1) where going
fullscreen hangs up the browser. Now fullscreen is disabled there :(
Work around Firefox 3.0.x scripting interface bug on OS X that made some games not work.
Fixed non-focused web players able to read keyboard input.
Fixed OS X web player flicker while scrolling in Firefox.
Graphics Fixes:
Fixed Camera.RenderWithShader in some cases messing up image effects if called from inside of OnPreRender.
Fixed Water becoming blocky on some Intel cards when game is running for many hours. Update Standard Assets and Pro Standard Assets to get the fix!
GUI.DrawTexture fixes: can handle non power of two render textures; fixed 50% opacity when there's no other UnityGUI used; correctly takes GUI.BeginGroup clipping rectangles into account.
Rendering
Stats window gathers any rendering done during Update and other
functions. Rendering through GL class is captured now as well.
Reported VRAM size should be more robust now on OS X (previously was reporting 256MB for some 512MB cards).
Fixed Texture2D.ReadPixels being upside down when reading from render textures on Windows.
Fixed TexGen ObjectLinear not producing correct texture Z coordinate.
Fixed Movie Textures leaking some memory.
Fixed occasional movie playback crash when movie is more tall than wide and is not power of two in size.
Fixed Camera.SetReplacementShader not taking the tag value into account.
Fixed particle rendering in orthographic scene view.
Fixed large GUI areas clipping off last pixel row/column on Radeon HD graphics cards.
Fixed crash in Graphics.DrawMeshNow if there is no current camera.
Fixed setting mesh.triangles corrupting data when mesh has multiple submeshes and you set a smaller triangle array.
Documentation Fixes:
Much better documentation for Editor scripting API.
Attributes are on a separate page in scripting reference.
Fixed scripting reference search not finding some words (e.g. Mathf.Sign)
Fixed broken links in printable documentation (printable.html)
Other Fixes:
Unicode love:
Various Unicode character input fixes for Unity GUI.
Standalone Windows games can launch from Unicode paths or when Project Name contains Unicode characters.
Fixed Paste with some Unicode strings not working.
Fixed Font.HasCharacter() for some characters.
Seeking in compressed audio (with .time) now works and with a much better precision.
Animation fixes:
Fixed Animation.Sample() not working if animation was not playing before.
Fixed Animation.CrossFade and Stop not clearing out queued animations.
Fixed Animation.IsPlaying for queued animations.
Fixed Application.loadedLevel being initially -1 in players.
Fixed Mesh.tangents producing null reference exception if mesh had no normals nor tangents.
Fixed EventType.ScrollWheel delta values being about 100x too large on Windows compared to OS X (now they match OS X).
Fixed copying text into clipboard producing extra ASCII zero character at the end on OS X.
Fix unrecognized keys (like volume up/down on some keyboards) triggeting unrelated input axes on Windows.
Fixed Mathf.Ceil and Mathf.CeilToInt returning next integer number if the argument was integer already. D'oh!
Fixed audio playback from streamed Ogg files.
Fixed crash when streamed video download is cancelled.
Fixed terrain tree colliders for terrains that aren't placed at zero.